ریشه زعفران چیست؟ (کاربرد + طبع + کارایی + نحوه مصرف)

در این مقاله قصد داریم تا به سوال ریشه زعفران چیست؟ پاسخ دهیم به صورت خلاصه می توانیم بگوییم که ریشه زعفران همان کلاله زعفران می باشد که اکثرا زرد رنگ است. جهت اطلاعات کامل تر و دقیق تر در رابطه با ریشه زعفران، خواص، نحوه مصرف و… در ادامه این مقاله با زعفران باراد همراه باشید.

آنچه در این مطلب میخوانید

خواندنی ها: خواص زعفران

ریشه زعفران

ریشه زعفران چیست؟

ریشه یا خامه زعفران همان قسمت زرد رنگی است، که در انتهایی کلاله زعفران می‌ باشد؛ توجه کنید منظور از ریشه زعفران، ریشه ای که در زیر خاک هست؛ نیست. توجه داشته باشید که نام دیگر ریشه زعفران، خامه زعفران می باشد.

ریشه زعفران چه قسمتی از زعفران است؟

گیاه زعفران دارای 6 گلبرگ به رنگ صورتی مایل به بنفش دارد، و 3 عدد پرچم که رنگی مایل به زرد دارد. زمانی که گلبرگ ها را جدا می‌کنیم قسمت کلاله دیده می ‌شود، که دارای 3 شاخه قرمز رنگ می ‌باشد که به کلاله سفید رنگی وصل است؛ قسمت سفید مایل به زرد را خامه یا ریشه زعفران می‌ گویند.
توجه: اگر زمان جدا کردن گلبرگ ها قسمت کلاله متصل به قسمت سفید رنگ باشد و به صورت دسته روی هم چیده شود به آن زعفران دختر پیچ می ‌گویند.

خواص ریشه زعفران

ریشه زعفران خواص متعددی دارد از جمله داشتن ویتامین های B1, B2, B6 و ویتامین C همچنین دارای مواد معدنی مانند آهن کلسیم و منگنز است.
توجه داشته باشید که ریشه زعفران، نسبت به قسمت قرمز رنگ مقدار کمتری کروسین دارد، کروسین موجب رنگ دهی بیشتر زعفران می‌ شود، و از آن جایی که کروسین برای درمان و پیشگیری از بیماری های چشمی و همچنین دیابت و حافظه مفید است می توان گفت ریشه زعفران برای این نوع اختلالات مفید نیست اما برای !..

  • افسردگی
  • شادی آور
  • طراوت پوست
  • از بین بردن بوی بد دهان
  • بهبود عملکرد قلب و کبد 
  • بالا بردن قوای جنسی 
  • افزایش انرژی در روز های شلوغ و پر کار
  • کاهش دهنده استرس و وسواس

ریشه زعفران بسیار مناسب می ‌باشد.

طبع ریشه زعفران گرم یا سرده؟

ریشه زعفران از قسمت کلاله می ‌باشد پس در نتیجه ریشه زعفران طبعی گرم دارد همچنین شما می توانید مقاله طبع زعفران را نیز مطالعه کنید.

ریشه زعفران چطور جمع آوری می شود؟

دو روش مختلف برای جمع آوری ریشه زعفران وجود دارد.

روش اول جمع آوری ریشه زعفران:
زمان پر کردن یا همان پاک کردن زعفران قسمت سفیدی از کلاله جدا می‌ شود، و هر کدام از قسمت ها را جدا گانه خشک می‌ کنیم این روش جز آسان ترین روش ها برای جمع آوری ریشه زعفران است.

روش دوم جمع آوری ریشه زعفران:
در این روش زمانی که ما زعفران دخترپیچ داریم طی فرایندی قسمت سفید رنگ آن را از قسمت قرمز جدا می‌ کنیم؛ فقط توجه داشته باشید در روش دوم طول ریشه کمتر از روش اول می‌ باشد.

نحوه مصرف ریشه زعفران

یکی از روش هایی که می توان از ریشه زعفران استفاده کرد روش سابیدن آن است، ابتدا در معرض حرارت کم و غیر مستقیم قرارش می‌ دهیم تا حالتی نرم و شکننده پیدا کند سپس ریشه زعفران را می‌ سابیم؛ اما بهتر است تازه به تازه و قبل مصرف ریشه زعفران را پودر کنیم زیرا مولکول های طعم دهنده و عطر دهنده آن فرار می ‌کنند.

کارایی ریشه زعفران

از آن جایی که ریشه زعفران قدرت رنگ دهی کمی دارد از آن برای طعم دهنده و عطر دهنده غذا استفاده می ‌کنند، همچنین برای انواع دمنوش ها و چای نیز استفاده می ‌شود.

قیمت ریشه زعفران

ریشه زعفران به دلیل رنگ دهی کمی که دارد، قیمت کمتری نسبت به زعفران نگین و سرگل دارد به همین دلیل خرید آن خیلی به صرفه تر است. 

برای اطلاع از قیمت ریشه زعفران به صفحه زعفران مشهد مراجعه کنید و یا با شماره 09152233440 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *