زعفران در سال چند بار گل می‌دهد؟ (خاکی و گلخانه ای)

زعفران که طلای سرخ است، نیاز به توجه بسیار دارد تا بتوان از محصول کاشته شده بهترین نتیجه را گرفت. روش‌های مختلفی برای کاشت زعفران وجود دارد که می‌توان به کشت گلخانه‌ای و کشت خاکی اشاره کرد. هر دو روش مزایای بسیاری دارند اما نقطه اشتراک اصلی بین این دو روش، تعداد دفعات برداشت گل زعفران است. یکی از سوالات مهم برای افراد و کسانی که تمایل دارند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، تعداد دفعات گلدهی زعفران بوده که متناسب با آن عملیات کشاورزی مورد نیاز را پیاده‌سازی کنند.

تصویری مزرعه زعفران که دستی در حال چیدن یک گل زعفران است.

آنچه در این مطلب میخوانید

زعفران سرخ درون یک ظرف مسی

برخلاف باور عموم زعفران در طول سال فقط یکبار محصول می‌دهد که زمان آن بسته به آب و هوای هر منطقه متفاوت است. زمان محصول‌دهی زعفران از آبان تا اواخر آذر خواهد بود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پیاز زعفران در سال چندین بار گل می‌دهد و می‎‌توان گل آن را برداشت کرد، اما واقعیت این چنین نیست.

به روش گلخانه ای زعفران سرخ درون یک ظرف مسی

بر خلاف بسیاری از محصولات که در سال بارها و بارها در گلخانه کشت می‌شوند، زعفران گلخانه‌ای همانند زعفران کشت خاکی فقط یکبار در سال کشت می‌شود. فصل برداشت زعفران گلخانه‌ای همانند زعفران کشت خاکی از اواسط آبان شروع می‌شود و زمان برداشت محصول 15 الی 25 روز زمان صرف می‌کند. امروزه بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که می‌توان روش‌هایی پیدا کرد که زعفران در طول سال بتواند چندین بار محصول دهد؛ اما تاکنون روشی کشف نشده است.

علت گل ندادن زعفران در سال اول چیست؟

با توجه به کارایی و قیمت زعفران بسیاری از افراد بر روی زعفران سرمایه گذاری می‌کنند و پرورش زعفران دارند. شرایط کاشت و استفاده از گیاه زعفران با دیگر محصولات کشاورزی از نظر بار دهی محصول، رویش و حتی کود دهی متفاوت است. زعفران در اولین سال کاشت خود محصولی نمی‌دهد؛ بلکه فقط به رشد و رویش ریشه‌های خود می‌پردازد.
بار دهی زعفران در حقیقت در سال دوم شروع می‌شود.

زعفران سرخ درون یک ظرف مسی

زمان جابجایی پیاز زعفران چه زمانی است؟

پیاز زعفران پس از 5 تا 7 سال باید از زمین کشت شده خارج شود و به زمین دیگری انتقال یابد. زمان کاشت پیاز زعفران نیز در هر منطقه متفاوت است. برای مثال مناطق سردسیر در پاییز می‌توانند پیاز زعفران را بکارند و در مناطق گرمسیر می‌توان در ماه‌های خرداد تا شهریور این اقدام را اجرایی کرد. همچنین زمان جابه‌جایی پیاز زعفران در اواخر بهار و اوایل تابستان است.

فصل برداشت زعفران چه زمانی است؟

باید دانست و به این نکته توجه کرد که زمان برداشت زعفران در مناطق مختلف متفاوت است. زمان برداشت این محصول از اواسط پاییز شروع می‌شود و معمولا 15 تا 25 روز برداشت آن زمان می‌برد. باید توجه داشته باشیم که زمان برداشت محصول در کیفیت آن تاثیرگذار است و بهتر است در مدت زمان تعیین شده محصولات خود را برداشت کنیم.

سخن پایانی

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در زمینه رشد و پرورش زعفران باید به جوانب این محصول توجه داشت. گل زعفران تنها یکبار در سال گل می‌دهد و حتی اگر شما از روش خاکی استفاده نکنید و گلخانه تاسیس کرده باشید نیز می‌توانید تنها یکبار زعفران را برداشت کنید. زعفران برخلاف دیگر محصولات بوده و نمی‌توان چندین بار آن را در سال برداشت کرد. همین موضوع باعث شده تا از اهمیت بالایی برخودار باشد و قیمت آن نیز افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *