روش نگهداری زعفران

همه ما می دونیم که زعفران چیست؟ زعفران گران ترین ادویه دنیا می باشد که دارای خواص بسیار زیادی می باشد، اما در صورتی که به خوبی از زعفران نگهداری نکنید؛ زعفران به مرور زمان اسانس، عطر، بو و خواص خود را از دست می دهد.

در ادامه با زعفران باراد همراه باشید تا به صورت جامع تمام روش های نگهداری زعفران را بازگو کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

روش نگهداری زعفران

نگهداری زعفران به صورت اصولی و درست

همانطور که بالاتر نیز گفتیم در صورتی که نتوانید از زعفران به خوبی نگهداری کنید، خواص زعفران از دست خواهد رفت؛ تا به اینجا متوجه اهمیت روش نگهداری زعفران شده اید.
بسیاری از افزاد پس از خرید زعفران آنها را بدون اینکه خشک کنند بسته بندی می کنند و در نهایت زعفران را درون یخچال و یا فریزر قرار می دهند، این روش بسیار اشتباه می باشد و باعث می شود که به مرور زمان زعفران خواص خود را از دست بدهد. در ادامه روش نگهداری زعفران را بازگو کرده ایم.

زعفران را خشک کنید

اگر زعفرانی که خریداری کرده اید خشک نیست، در اولین قدم باید زعفران را با استفاده از فر یا شعله خشک کنید، توصیه زعفران باراد استفاده از فر می باشد، زعفران را بین 5 تا 8 دقیقه درون فر قرار دهید تا خشک شود، دقت داشته باشید که نباید زعفران را بیش از حد درون فر نگهدارید زیرا باعث سوختگی زعفران می شود.

نکته: در صورتی که زعفرانی که خریداری کرده اید از قبل خشک شده، به مرحله بعدی بروید.

زعفران را آسیاب کنید

آسیاب کردن زعفران کار بسیار راحتی می باشد و شما قادر خواهید بود که با هرچیزی زعفران خود را آسیاب کنید تا به تکه های کوچکی تبدیل شود. توصیه می کنیم که زعفران را با وسیله ای چوبی آسیاب کنید.

آسیاب کردن زعفران

زعفران را دم کنید

بعد از این که زعفران را خشک و آسیاب کردید باید زعفران را دم کنید، برای این کار تنها کافیست که مقداری آب جوش را روی زعفران آسیاب شده بریزید، و به آن حرارت بدید تا زعفران به خوبی رنگ پس دهد، بعد از این که زعفران به خوبی رنگ خود را به آب منتقل کرد، یکم به آن بیشتر زمان می دهیم که مقدار کمی از آب هم بخار شود، شما با این کار باعث راحتی نگهداری زعفران خواهید شد.

البته که این روش سنتی تنها روش برای دم کردن زعفران نیست و راه های دیگری نیز برای این کار وجود دارد.

نگهداری زعفران در یخچال

شما در این مرحله باید زعفران را در یخچال نگهداری کنید، البته دقت داشته باشید که به زعفران باید مقداری زمان دهید که دمای آن پایین بیاید.

شما با نگهداری زعفران در یخچال می توانید برای مدت زمان طولانی از زعفران استفاده کنید.

چند نکته در رابطه با نگهداری زعفران

  • حتما زعفران را درون ظرف شیشه ای که دارای درب هست نگهداری کنید.
  • بهتر است زعفران را بیشتر از 2 یا 3 هفته درون یخچال نگهداری نکنید زیرا باعث می شود که زعفران قدرت رنگ دهی خود را از دست بدهد.
  • بسته بندی زعفران باید به گونه ای باشد که هر زمان خواستید از زعفران استفاده کنید، تنها مقداری که لازم دارید را از ظرف بردارید تا به باقی زعفران هوا نخورد.
  • درب ظرف زعفران را به هیچ عنوان برای مدت طولانی باز نگذارید.

نگهداری زعفران خارج از یخچال

در صورتی که نمی خواهید زعفران را درون یخچال بگذارید بهتر است تا به نکات زیر توجه کنید.

  • محیط زعفران باید خشک و تاریک باشد.
  • هرگز زعفران را در مقابل تابش خورشید قرار ندهید.
  • زعفران را در مکانی با آب و هوای مرطوب نگهدارید. (دمای مناسب: 20 درجه سانتی گراد)
  • حواستان به وجود حشرات نیز باشد، محلی که زعفران را نگهداری می کنید باید دور از هر نوع حشره ای باشد.
  • توصیه می کنیم که زعفران را به صورت کامل پودر کنید.
  • توصیه می کنیم زعفران را درون ظرف شیشه ای که دارای درب هست قرار دهید.
  • درب ظرف زعفران را به هیچ عنوان برای مدت طولانی باز نگذارید.

نگهداری زعفران خارج از یخچال

شما می توانید زعفران را در هر ظرفی که می خواهید نگهداری کنید اما قطعا با این کار زعفران شما زود تر خواص خود را از دست خواهد داد به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که زعفران را درون ظروف شیشه ای و یا فلزی که دارای درب باشند نگهداری کنید.

آیا روش نگهداری انواع زعفران فرق دارد؟

زعفران دارای انواع مختلفی می باشد، و برای جواب به این سوال باید بگوییم که روش ذکر شده برای نگهداری از زعفران برای انواع زعفران موثر هست و شما می توانید از همین روش برای انواع مختلف زعفران استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف زعفران نگهداری شده؟

شما عزیزان قادر خواهید بود که با روشی که بالاتر به شما گفتیم زعفران را برای سال ها نگهدارید. اما هرچقدر که زمان بیشتری از زمان نگهداری شما بگذرد زعفران طعم، بو و همچنین خواص خود را از دست می دهد به همین دلیل توصیه می کنیم زعفران را در 2 یا 3 هفته استفاده کنید.

نتیجه گیری

توصیه می کنیم برای اینکه بتوانید زعفران را در مدت زمان بیشتری نگهداری کنید و همچنین زعفران شما دارای خواص بیشتری باشد، زعفران مشهد را خریداری کنید، زعفران مشهد به تازگی بسیار مشهور است و شما با خرید این زعفران می توانید مدت بیشتری زعفران را نگهداری کنید.

در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع روش نگهداری زعفران را برای شما عزیزان بازگو کنیم، همچنین سعی کردیم تمام نکات این موضوع را پوشش دهیم. در صورتی که در رابطه با روش نگهداری زعفران سوالی دارید، سوالتون رو توی کامنت برامون بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *