عیار زعفران چیست؟

حتما تا به حال عیار طلا به گوش شما خورده است، اما عیار زعفران چیست؟ همانطور که می‌دانید زعفران گران ترین و با ارزش ترین ادویه جهان است، که به طلای سرخ نیز معروف می‌باشد. و به همین دلیل از عیار برای زعفران نیز استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

خواندنی ها: عیار زعفران

عیار زعفران

عیار زعفران چیست؟

همانطور که می‌دونید عیار برای سنجش طلا به حساب میاد و هرچی که عیار طلا بیشتر باشه به معنای بهتر بودن و گران تر بودن طلا به حساب میاد؛ در عیار زعفران هم دقیقا به همین شکل می‌باشد، یا به زبانی ساده تر باید بگوییم که عیار زعفران، به میزان رنگ دهی، قرمزی و بوی زعفران می‌باشد.
کروسین یکی از اصلی ترین ماده های شیمیایی و همچنین یکی از مهم ترین عوامل رنگ دهی زعفران می باشد.
البته قابل ذکر می باشد که تازگی زعفران  در رنگ دهی زعفران تاثیر گذار است؛ به همین دلیل توصیه می کنیم زعفران مشهد را خریداری کنید که به تازگی معروف می باشند.

تعیین عیار زعفران به چه صورت است؟

تعیین کردن عیار زعفران یا میزان رنگ دهی زعفران در آزمایشگاه های شیمیای انجام می‌شود، اما در این بخش برخی از موارد مهم در تعیین عیار زعفران را بازگو خواهیم کرد:

  • مقدار وجود ماده سافرانال که به معطر بودن زعفران کمک می‌کند
  • مقدار وجود ماده پیکروکروسین که به طعم دهی زعفران کمک می‌کند
  • رطوبت داشتن زعفران
  • برسی اندازه رشته های زعفران
  • مقدار وجود خامه در کلاله زعفران
  • و…

عوامل تاثیر گذار بر عیار زعفران

به صورت کلی باید بگوییم که قدرت رنگ دهی، طعم و بو زعفران به عوامل زیادی بستگی دارد؛ برخی از این عوامل: شرایط آب و هوایی، فصل برداشت زعفران، ساعت دقیق برداشت زعفران، میزان بارندگی و… می‌باشد.

عیار انواع زعفران

همانطور که می‌دانید ما انواع زیادی زعفران داریم، آیا عیار انواع زعفران مختلف است؟
باید بگوییم که بله همینطور است در ادامه به عیار هر زعفران می‌پردازیم:

زعفران پوشال:

گلاله های این نوع از زعفران به هم متصل هستند، و همچنین زعفران پوشال دارای چند میلی متر خامه می‌باشد. رنگ دهی زعفران پوشال بین 170 تا 250 واحد می‌باشد.

زعفران دسته:

در زعفران دسته چند سانتی متر خامه متصل وجود دارد. رنگ دهی زعفران دسته بین 120 تا 150 واحد می‌باشد.

زعفران نگین:

معروفت ترین، محبوب ترین و در نتیجه بهترین نوع زعفران، که از کلاله های درشت و بدون خامه تشکیل شده اند، رنگ دهی زعفران نگین بین 230 تا 270 واحد است.

زعفران سرگل:

زعفران سرگل نیز دقیقا همانند زعفران نگین می‌باشد تنها با این تفاوت که زعفران سر گل دارای دارای کلاله های بریده شده و جدا از هم دارند. رنگ دهی زعفران سر گل بین 210 تا 260 واحد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *