درمان کم خونی با زعفران + علائم و نشانه های کم خونی

همانطور که می دانید زعفران دارای خواص متعددی می باشد که یکی از آن ها درمان کم خونی با زعفران است. 
در این مقاله ابتدا با بیماری کم خونی و علائم آن آشنا می شوید و سپس به شیوه درمان کم خونی با زعفران می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری کم خونی چیست؟

کم خونی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن سطح سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را به اعضا و بافت‌های بدن منتقل می‌کنند، به نحوی کاهش پیدا می‌کند که و در نتیجه نیازهای بدن به اکسیژن را برآورده نمی‌کند. این بیماری می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کمبود آهن، ویتامین‌ها، مواد مغذی، خونریزی، عفونت‌ها و یا سرطان باشد.

علائم و نشانه های اصلی بیماری کم خونی

برخی از علائم بیماری کم خونی شامل موارد زیر می باشد:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • گیجی
  • سردرد
  • پوست کدر
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش اشتها غذایی
  • افزایش وزن

علت کم خونی ممکن است متنوع باشد، اما علت اصلی آن معمولاً کمبود آهن در بدن است. کمبود آهن می‌تواند به دلیل کمبود مواد مغذی در غذا، خونریزی های مزمن مانند عوارض پس از جراحی، عوامل مرتبط با بارداری یا بیماری های خاص مانند کم کاری تیروئید باشد.

چه خوراکی‌هایی حاوی آهن هستند؟

آهن یکی از مواد مغذی مهم برای سلامتی بدن است و برای تولید هموگلوبین (پروتئین حامل اکسیژن در خون) و نگهداری سلول‌های قرمز خون لازم است. بنابراین، مصرف خوراکی‌های حاوی آهن برای پیشگیری از کم خونی بسیار مهم است. در ادامه به برخی از خوراکی‌های حاوی آهن اشاره می‌شود:

خشکبار

زعفران، پسته، بادام، گردو و بادام زمینی حاوی مقداری آهن هستند. حدود ۲ تا ۴.۵ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم از خشکبار وجود دارد.
در ادامه مقاله شیوه درمان کم خونی با زعفران را برای شما توضیح میدهیم.

گوشت قرمز

گوشت قرمز، یکی از بهترین منابع آهن است. حدود ۳.۵ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز وجود دارد. همچنین، گوشت قرمز حاوی ویتامین B12 و پروتئین مفید است.

مرغ و ماهی

مرغ و ماهی همچنین حاوی مقداری آهن هستند. حدود ۱.۵ تا ۲.۵ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم مرغ و ۱.۲ تا ۱.۵ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم ماهی وجود دارد.

حبوبات

لوبیا، نخود، عدس و… از مهم‌ترین منابع غذایی حاوی آهن هستند. حدود ۳.۶ تا ۵.۴ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم از حبوبات وجود دارد.

غلات

جو، گندم، برنج و ذرت نیز حاوی مقداری آهن هستند. حدود ۱ تا ۲.۴ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم از غلات وجود دارد.

سبزیجات

اسفناج، کلم، برگ‌های شبدر، جعفری و پیاز حاوی آهن هستند. حدود ۲ تا ۴.۰ میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم از سبزیجات وجود دارد.

درمان کم خونی با زعفران

درمان کم خونی با زعفران به عنوان یک درمان سنتی برای کم خونی شناخته شده است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است که می‌تواند به بهبود عملکرد سلول‌های خونی کمک کند. همچنین، زعفران محتوای بالایی از آهن دارد که به تولید هموگلوبین در بدن کمک می‌کند. 

زعفران، جواهری سرخ در خاک ایران به عنوان یکی از طعم دهنده های اصلی غذا های ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه دارای مقدار زیادی از آهن و همچنین منبعی غنی از ویتامین های گروه B مانند B6 , B2 , B1 و ویتامین C می باشد، همچنین به دلیل داشتن مواد مغذی مانند مس،  کلسیم، منگنز و فسفر برای بدن و درمان بیماری های مانند کم خونی، مغزی و روانی، قلبی و عروقی و… مفید می باشد.

از خواص دیگر زعفران می توان به موارد دیگر اشاره کرد:

همانطور که تا اینجا پی بردید زعفران دارای خواص بسیار متعددی است که تا حدودی، مهم ترین خواص‌های زعفران را بازگو کردیم اما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زعفران باراد در خصوص خواص زعفران را مطالعه کنید.

طرز استفاده از زعفران برای درمان کم خونی

برای درمان کم خونی با زعفران شما می توانید زعفران را به شکل های مختلف مصرف کنید، به عنوان مثال بهتر است از شربت زعفرانی استفاده کنید به خصوص در فصول گرم سال ایده مناسبی برای یک نوشیدنی خنک و مقوی می باشد.

طرز تهیه شربت زعفران بسیار ساده است و در هر زمان و هر مکان می توانید آن را تهیه کنید.

یکی دیگر از روش های استفاده زعفران برای درمان کم خونی چای زعفران است، این نوشیدنی گرم و ساده که وجودش در خانه های ایرانی ضروری است.

کلام آخر

همانطور که به اثربخشی درمان کم خونی با زعفران پی بردید می توان در آخر به بهترین نوع زعفران و با کیفیت ترین آن به زعفران نگین، سوپر نگین و دختر پیچ اشاره کرد، همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله انواع زعفران را مطالعه کنید.

2 دیدگاه در “درمان کم خونی با زعفران + علائم و نشانه های کم خونی | زعفران باراد

  1. نعمتی گفت:

    یعنی کم خونی با زعفران قابل درمانه؟

    1. admin گفت:

      با سلام و احترام.
      زعفران به تنهایی قابلیت درمان صد در صدی بیماری کم خونی را دارا نیست.
      اگر مشکل بیماری کم خونی دارید در ابتدا پیشنهاد میکنیم حتما با یک پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *