خواص گلبرگ زعفران

ممکن است برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که آیا گلبرگ زعفران، همانند خوده زعفران دارای خاصیت های فراوانی است؟ نحوه استفاده و مصرف گلبرگ زعفران به چه شکل است؟ با زعفران باراد در ادامه این مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

خواص مصرف گلبرگ زعفران

گلبرگ زعفران چیست؟

بهتره که قبل از اینکه خواص گلبرگ زعفران رو براتون بازگو کنیم، اول بدونیم که گلبرگ زعفران چیست؟ و همچنین گلبرگ زعفران شامل چه قسمتی از زعفران است؟
به صورت کلی باید بگوییم که گل زعفران به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود، گلبرگ، کلاله و پرچم.

کلاله زعفران

باید بگوییم که کلاله زعفران در واقعه همان ریشه زعفران است.

پرچم

به بخش گردی زعفران که اکثرا به رنگ زرد است را پرچم می‌گویند.

گلبرگ

و در آخر باید بگوییم که، گلبرگ در واقع به رنگ بنفش است، که کلاله و پرچم را احاطه کرده است.

تفاوت خواص گلبرگ زعفران و ریشه زعفران

طبق تحقیقاتی که در کشور چین انجام شده است، خواصی که درون گلبرگ زعفران است، هیچ تفاوتی با ریشه زعفران ندارد، و به همین دلیل امروزه از گلبرگ زعفران بسیار استقبال می شود و آن را به صورت دم کرده مصرف استفاده می‌ کنند. همچنین قابل ذکر است که یکی دیگر از دلایل محبوبیت گلبرگ زعفران، قیمت به صرفه تر آن نسبت به ریشه زعفران می ‌باشد.

کاربرد های گلبرگ زعفران

گلبرگ زعفران علاوه بر اینکه دارای خواص دارویی بی نظیری است، دارای کاربرد های دیگر نیز می باشد که در ادامه این بخش کاربرد های گلبرگ زعفران را بازگو می کنیم.
شاید باورش برایتان سخت باشد، اما در گلبرگ زعفران برای ایجاد رنگ های طبیعی نیز استفاده می شود از این رنگ ها در فرش ها و لباس ها استفاده می‌شود؛ علت به وجود آمدن این رنگ از گلبرگ زعفران وجود ماده ای به نام آنتوسیانین می ‌باشد.
یکی دیگر از کاربرد های گلبرگ زعفران، استفاده از رنگ گلبرگ زعفران در آشپزی می ‌باشد، رنگی از گلبرگ زعفران به دست می‌آید کاملا رنگ خوراکی می ‌باشد و از این رنگ در صنعت آشپزی نیز استفاده می ‌شود.

کاربرد گلبرگ زعفران

گلبرگ زعفران دارای چه خواصی است؟

همانوطور که در بالاتر نیز گفتیم تمام خواص زعفران، در گلبرگ زعفران نیز وجود دارد اما در این بخش قصد داریم خواص گلبرگ زعفران را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

1- ضد باکتری

گلبرگ زعفران دارای خواص ضد باکتری می ‌باشد، و مصرف گلبرگ زعفران می‌ تواند در دفع کردن قارچ‌ها، و باکتری‌هایی که وارد بدن شده اند کمک چشم گیری کند.

2- دستگاه تنفسی

طبق تحقیقاتی که بر روی گلبرگ زعفران انجام شده است، درون گلبرگ زعفران، ماده روی است؛ که با کمک این ماده گلبرگ زعفران قادر خواهد بود تا بدن را از سرفه، آسم و دیگر مشکلات تنفسی دور نگه دارد.

3- درمان سرطان

یکی درگیر از خواص گلبرگ زعفران که بسیار مهم هم می ‌باشد، درمان و جلوگیری از سرطان می ‌باشد، گلبرگ زعفران دارای خاصیت آنتی اکسیدان می ‌باشد و این ماده در کمک به روند درمان سرطان نقش چشم گیری دارد.

خاصیت گلبرگ زعفران

4- گرفتگی عضلات

گلبرگ زعفران دارای منیزیم و فسفر می‌ باشد، که این ماده باعث تقویت سیستم عصبی بدن می ‌شود؛ در نتیجه مصرف گلبرگ زعفران باعث می ‌شود تا پیام های عصبی بر عضلات بدن تاثییر نگذارد.

5- کاهش فشار خون

به صورت کلی باید بگوییم که مصرف گلبرگ زعفران آرام بخش می‌ باشد و علت این اتفاق نیز وجود ماده آنتوسیانین می ‌باشد که این ماده دارای خاصیت آرام بخشی می‌ باشد.

6- درد قاعدگی

یکی دیگر از خواصیت های گلبرگ زعفران، کمک درمان درد قاعدگی می ‌باشد، اگر شما از درد قاعدگی رنج می ‌برید به شما توصیه می‌کنیم که گلبرگ زعفران را به صورت روزانه مصرف کنید.

7- دستگاه گوارش

مصرف گلبرگ زعفران به هضم غذا کمک چشم گیری می‌ کند، همچنین قابل ذکر می ‌باشد که علاوه بر کمک به هضم غدا، به تقویت معده نیز کمک خواهد کرد.

8- چربی سوزی

گلبرگ زعفران دارای خاصیت چربی سوزی می‌ باشد و مصرف گلبرگ زعفران باعث کاهش کلسترول خون می ‌شود.

9- خواص بهداشتی

خواص گلبرگ زعفران تنها در صنعت پزشکی و دارویی نمی‌ باشد، یکی دیگر از خواص گلبرگ زعفران، بهبود چروک، سایه چشم، تمیز کننده پوست، آبرسان پوست و… نیز می ‌باشد.

انواع خاصیت مصرف گلبرگ زعفران

10- جوان سازی

به صورت کلی باید بگوییم که ماده آنتی اکسیدان باعث کند کردن روند پیری می ‌شود و این ماده در گلبرگ زعفران بسیار فراوان می ‌باشد؛ همچنین همانطور که بالاتر نیز گفتیم گلبرگ زعفران دارای خواص بهداشتی و آرایشی نیز می ‌باشد که باعث جوان شدن پوست شما خواهد شد.

11- افسردگی

گلبرگ زعفران نه تنها بر سلامت جسمانی بدن بسیار موثر است، بلکه در سلامت روان بدن نیز بسیار موثر و مفید است. گلبرگ زعفران به بهبود اختلالات عصبی، اظطراب، بی خوابی و افسردگی کمک چشم گیری می کند.

علت این اتفاق نیز موجود ماده‌ های ایمی پرامین، فلوکستین و سیتالوپرام می‌ باشد که این مواد به دارو‌های ضد افسرگی معروف می ‌باشند.

نحوه استفاده از گلبرگ زعفران

به صورت کلی شما قادر خواهید بود تا به 2 روش مختلف از گلبرگ زعفران استفاده کنید. در ادامه این بخش 2 روش را به صورت جامع بازگو خواهیم کرد.

دمنوش گلبرگ زعفران

اولین روش برای مصرف گلبرگ زعفران، درست کردن دمنوش گلبرگ زعفران می ‌باشد. شما می‌توانید گلبرگ‌ های این زعفران را به صورت خشک یا تازه درون لیوان بریزید. به لیوان خود آب جوش اضافه کنید و به لیوان حرارات غیر مستقیم به مدت 15 تا 30 دقیقه بدهید.

مربا گلبرگ زعفران

یکی دیگر از روش های مصرف و استفاده گلبرگ زعفران، درست کردن مربا با استفاده گلبرگ زعفران می ‌باشد، که هم طعم بسیار بی نظیری دارد و هم تمام خواص گلبرگ زعفران را دارا خواهد بود.

مضرات مصرف گلبرگ زعفران

یک ماده غذایی هرچقدر هم که خاصیت داشته باشد و برای بدن مفید باشد، در صورتی که در مصرف آن ماده زیاده روی کنید، برای بدن نه تنها خاصیتی ندارد بلکه مضراتی نیز دارد، گلبرگ زعفران نیز به همین شکل است.

  • مضرات گلبرگ زعفران:
  • کم خونی
  • استفراغ
  • خون ریزی
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • آسیب به معده
  • آسیب به کبد
  • کاهش گلبول های قرمز
  • کاهش هموگلوبین

نکات مصرف گلبرگ زعفران

توجه داشته باشید که مصرف گلبرگ زعفران برای زنان باردار توصیه نمی ‌شود. همچنین اگر بیماری خاصی دارید؛ پیشنهاد می‌ کنیم که قبل از مصرف گلبرگ زعفران حتما با یک دکتر مشورت کنید.
بهتر است که گلبرگ زعفران شما تازه باشد، تا خواص آن نیز بیشتر و بهتر باشد، توصیه می‌ کنیم زعفران مشهد را که به تازگی و کیفیت بالا هست را انتخاب و خریداری کنید.
در آخر هم اگر سوالی در رابطه با خواص گلبرگ زعفران دارید حتما برامون کامنت بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *