آموزش کاشت زعفران

قبل از این که بخواهییم در رابطه با کاشت زعفران صحبت کنیم باید بدونیم که زعفران چیست؟ زعفران گران ترین ادویه جهان، که دارای طعم و رنگ دهی بالایی است. زعفران به علت نوع کاشت و برداشت آن بسیار گران می باشد؛ اما مگر نحوه کاشت و برداشت زعفران به چه شکل می باشد؟ آیا می توان در خانه زعفران را کاشت؟ در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد آموزش کاشت زعفران را باز گو کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

خواندنی ها: آموزش کاشت زعفران

آموزش کاشت زعفران

به صورت کلی ما قادر خواهیم بود که زعفران را به سه روش مختلف بکاریم:

  1. کاشت زعفران در مزرعه
  2. کاشت زعفران در گلخانه
  3. کاشت زعفران در گلدان
اموزش کشت زعفران

کاشت زعفران در مزرعه

در این بخش قصد داریم نکات و آموزش کاشت زعفران در مزرعه را بازگو کنیم.

زمان مناسب کاشت زعفران درمزرعه

قبل از هرچیز بهتر است که بدانیم مناسب ترین و بهترین زمان برای کاشت زعفران کی است.
کاشت زعفران هر ساله از اوایل خرداد شروع و تا ماه مهر ادامه  دارد. بهتر است که کاشت زعفران قبل از شروع بارش های پاییزی صورت گیرد.

بهترین آب و هوا کاشت زعفران در مزرعه

زعفران گیاهی می باشد که می تواند به خوبی در تابستان گرم و خشک کاشته شود و طاقت بیاورد.
به صورت خلاصه باید گفت که زعفران در بیشتر مناطق کشور به خوبی رشد می کند و نگرانی زیادی در رابطه با آب و هوای مناسب کاشت زعفران وجود نخواهد داشت.

قدم به قدم کاشت زعفران در مزرعه

در ادامه قصد داریم به صورت قدم به قدم جلو برویم و آموزش کاشت زعفران را بازگو کنیم.

1- آماده کردن خاک و زمین برای کاشت

اولین قدمی که باید در راستای کاشت زعفران بردارید، آماده کردن خاک زمین برای کاشت زعفران می باشد. مناسب ترین و بهترین خاک برای کاشت زعفران در مزرعه خاک لومی شنی می باشد، این خاک رطوبت بسیار خوبی را برای پیاز زعفران ایجاد می کند.
در مرحله بعدی از آماده سازی خاک شما باید زمین خود را شخم بزنید. بهترین زمان برای شخم زدن زمین اواخر پاییز و یا اوایل زمستان می باشد. شخم زدن خاک بهتر است که تا عمق 40 تا 50 سانتی متر باشد.

2- تهیه پیاز زعفران

شاید به توان گفت که مهم ترین بخش و حساس ترین بخش در اموزش کاشت زعفران، تهیه پیاز زعفران مناسب می باشد و توصیه می کنیم برای این مرحله زمان و حساسیت زیادی به خرج دهید.
بهترین زمان برای خرید پیاز زعفران از ماه خرداد تا شهریور می باشد.
بعد از خرید پیاز زعفران باید به سرعت آن ها را بکارید زیرا که پیاز زعفران اگر در هوای آزاد باشد می تواند در معرض خطر هایی همچون آفت قرار گیرد.

کاشت پیاز زعفران

3- ضدعفونی کردن پیاز زعفران

همانطور که بالاتر نیز گفتیم ممکن است که پیاز زعفران در معرض آفت قرار گیرد به همین دلیل بهتر است، قبل از کاشت پیاز زعفران آن ها را ضد عفونی کنید برای این کار تنها کافیست از یک مخزن را به اندازه کافی از قارچ کش، مایع ضدعفونی و کش پروپارژیت پر کنید، و پیاز زعفران را درون آن ضدعفونی کنید.

4- کاشت پیاز زعفران

حالا که پیاز زعفران را تهیه و آن را ضد عفونی کرده ایم تنها باید پیاز زعفران را درون خاک بکاریم.
کاشت پیاز زعفران در خاک به دو صورت مختلف انجام می شود:

  • کاشت چاله ای
  • کاشت آرمانی

کاشت چاله ای

در این روش شما باید با استفاده از یک بیل یک چاله به عمق 20 تا 25 سانتی متر ایجاد کنید، سپس 3 تا 10 عدد پیاز زعفران را داخل چاله ایجاد شده قرار می دهیم و در مرحله آخر نیز چاله را پر می کنیم و هم سطح با خاک می کنیم.
توجه داشته باشید که فاصله بین هر چاله باید بین 15 تا 20 سانتی متر باشد.
نکته مهم: اگر قصد کاشت زعفران در متراژ بالا را دارید این روش اصلا توصیه نمی شود.

کاشت آرمانی

کاشت آرمانی زعفران یکی از جدیدترین روش های کاشت زعفران می باشد و ما به شما نیز همین روش را پیشنهاد می کنیم، شما با استفاده از این روش هزینه کود دهی، آبیاری و حتی هزینه کارگر در کاشت زعفران را کاهش خواهید داد. با استفاده از این روش شما در سه ماه اول کاشت زعفران می توانید زعفران خشک داشته باشید.
لازم به ذکر است که در این روش چیدن گل زعفران بسیار راحت تر می باشد زیرا گل های زعفران به هم نزدیک تر می باشند.

5- آبیاری زعفران

بعد از کاشت پیاز زعفران اصلا نباید زمین را آبیاری کنید. بلکه زمان مناسب آبیاری زعفران بسته به منطقه ای که در آن هستید متفاوت می باشد.
اما به صورت کلی می توان گفت که زمانی که تیج های زعفران حدود دو سانتی متر رشد کرده اند می تواند زمان مناسبی برای آبیاری زعفران باشد. بهتر است در زمان اولین آبیاری از کود هایی که دارای پتاسیم می باشد نیز استفاده کنیم.

6- سله شکنی

بعد از اولین آبیاری و قبل از گلدهی زعفران شما باید زمین خود را سله شکنی کنید، اما باید مراقب باشید که اگر زیادی این کار را انجام دهید ممکن است به پیاز زعفران صدمه بزنید. این کار باعث می شود که گلها به آسانی از خاک بیرون بیایند و کود به خوبی با خاک مخلوط شود.

7- مبارزه با آفت

شما باید در تمام مراحل کاشت تا برداشت زعفران به صورت مرتب پیاز زعفران را چک کنید و از سالم بودن مزرعه و عدم وجود هر گونه آفت اطمینان حاصل فرمایید.
برگ ها و پیاز زعفران را به خوبی چک کنید و در صورتی که متوجه هر گونه تغییر رنگی شده اید بهتر است هرچه سریع تر با یک مشاور کشت زعفران تماس حاصل فرمایید.

8- برداشت گل زعفران

زمان برداشت زعفران کاملا بستگی به زمان آبیاری و آب و هوای منطقه دارد اما به خودیه خود در ماه آبان زعفران شروع به گلدهی می کند که ما باید در طول 20 تا 30 روز هر روز گل های زعفران را بچینیم.
 به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که زعفران تنها یک بار در سال گلدهی می کند.

برداشت گل زعفران

کاشت زعفران در گلخانه

این روش تفاوت زیادی با کاشت زعفران در مزرعه ندارد، به صورت کلی کاشت زعفران در گلخانه به علت کمبود آب تشکیل می شود. در کاشت زعفران در گلخانه شما می توانید در فضای کوچیک تر آب کمتری مصرف کنید و همچنین محصول بیشتری برداشت کنید.
در بسیاری از کشور ها کاشت زعفران به صورت گلخانه ای انجام می شود و این روش به عنوان اصلی ترین نوع کاشت زعفران به حساب می آید.
اولین بار ژائو جی در سال 2004 از کشور چین توانست کاشت زعفران در گلخانه را کشف کند.

کاشت زعفران به صورت گلخانه ای

کاشت زعفران در گلدان

شما می توانید زعفران را در خانه خود و در یک گلدان کوچیک بکارید.
به صورت کلی و خلاصه تمام نکات و آموزش های کتاشت زعفران که گفته شده است را باید در این روش نیز رعایت کنید فقط توجه داشته باشید که باید نسبت به اندازه گلدان خود نکات را رعایت کنید.
در آینده مقاله ای کامل و جامع در رابطه با کاشت زعفران در خانه منتشر خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *